گروه دوچرخه سواری اطلس بوشهر

گروه دوچرخه سواری اطلس بوشهر

خاطرات ، گردش ها و برنامه های دوچرخه سواری در بوشهر
گروه دوچرخه سواری اطلس بوشهر

گروه دوچرخه سواری اطلس بوشهر

خاطرات ، گردش ها و برنامه های دوچرخه سواری در بوشهر

تنظیم صحیح زین دوچرخه



تنظیم صحیح زین دوچرخه



وضعیت قرارگیری زین به نظر می رسد گاهی اوقات کاملاً به یک معما شباهت دارد. گاهاً دوچرخه سوارانی دیده می شوند که زانوهایشان در هنگام رکاب زدن تا سینه بالا می آید و گروهی دیگر نیز پاهایشان بیش از حد پایین تر از رکاب ها می روند. این موارد ناشی از نادانی افراد نیست بلکه مربوط به نبود اطلاعات کافی در مورد تنظیم صحیح زین دوچرخه می باشد. تنظیم صحیح زین دوچرخه باعث داشتن یک سواری راحت، کارا و لذت بخش می شود.



موقعیت زین از آن چیزهایی است که برای افراد زیادی مانند یک راز می باشد. اما در واقع تنظیم صحیح زین کار ساده ای می باشد و در 3 مرحله ساده قابل انجام می باشد. با تنظیم صحیح زین قدرت رکاب زدن شما افزایش پیدا خواهد کرد همچنین باعث بهبود کارایی شما و کاهش ناملایمات ناشی از نشستن روی زین می شود. آیا می دانید درد پشت، زانو درد، درد شانه ها و کمر درد همگی می توانند به خاطر موقعیت نادرست زین دوچرخه تان باشند؟

1- ارتفاع


اولین موردی که در این مقاله با آن مواجه می شویم " ارتفاع " خواهد بود. 
به منظور سواری در یک وضعیت مطلوب، صندلی(زین) باید این اجازه را به زانوها بدهید تا بطور کامل کشیده(راست) شوند. بهترین روش پی بردن به کشش صحیح پاها(زانوها) با نشستن بر روی زین و قرار دادن پاشنه ها بر روی پدال ها میسر می گردد. اگرچه این روش دقیقی برای تعیین بهترین وضعیت دوچرخه سواری نیست، اما امکان خطای ناشی از تغییر غیرعمد زاویه مچ پا را نمی دهد.


در همین حال که بر روی مرکز صندلی و به صورت بالانس نشسته اید، به عقب رکاب بزنید، زین باید در موقعیتی قرار بگیرد که در هنگام کشیدگی کامل پاها سبب تغییر حالت نشیمگاه دوچرخه سوار از مرکز زین به طرفین نشود. بعد از پیدا کردن محل صحیح زین آن قسمت را با یک وسیله فلزی علامت بزنید.(در صورتی لوله زین از جنس فیبر کربن می باشد، می توانید از یک ماژیک برای این کار استفاده کنید)

2- زاویه


دومین موردی که در تنظیم موقعیت زین باید به آن توجه کنیم " زاویه " می باشد.
زاویه صندلی دوچرخه با راحتی دوچرخه سوار ارتباط زیادی دارد. یک زین با زاویه خیلی زیاد به جلو(پایین) منجر به افزایش فشار روی دستان، کمر و شانه ها خواهد شد. یک زین با خیلی زیاد به عقب(بالا) باعث افزایش کشش بدن و از دست دادن وضعیت مطلوب سواری می شود. یک تغییر جزئی در زاویه زین تاثیر زیادی بر روی نواحی حساس بدن خواهد داشت. با هر بار تغییر سطح زاویه، زین به طور تقریبی به میزان 2 درجه تغییر می نماید. اگر شما با مطالب بالا نمی توانید زین خود را به طور صحیح تنظیم کنید ممکن است زین تان مناسب شما نباشد زیرا زین های زیادی با طراحی، عرض و میزان نرمی متنوعی وجود دارند.

3- فاصله

سومین مورد قابل توجه در تنظیم صحیح زین، " فاصله " صندلی از فرمان است.
این به معنی قابلیت جلو و عقب رفتن زین بر روی ریل های متصل به لوله زین می باشد. این تنظیم موقعیت دوچرخه سوار را نسبت به فرمان و پدال تعیین می کند. به منظور تنظیم درست فاصله زین شما به یک شاقول نیاز خواهید داشت. این وسیله برای سنجش میزان قائم بودن یک چیز نسبت به یک خط عمودی می باشد. 


یک پای خود را بر روی پدال قرار دهید طوری که طبق قامه موازی با زمین قرار گرفته باشد. شاقول را مستقیماً پشت و کنار زانو نگهدارید. در اینجا استخوان ران و استخوان درشت نی باید از نقاط تقاطع خط عمودی باشند.(مانند تصویر)
در ادامه نیز خط عمود باید از مقابل محور پدال عبور کند. با توجه به محل تقاطع این سه تنظیم صحیح را می توان انجام داد.

نظرات 2 + ارسال نظر
برادران سایکلتوریسم یکشنبه 20 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 09:08 ب.ظ http://www.brothercycletourism.blogfa.com

با عرض سلام و تبریک سال نو

با سفرنامه جدید آپ هستیم . خوشحال میشیم بازدید بفرمایین

موفق باشید

دوچرخه سواران کلهر گیلانغرب جمعه 15 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 05:45 ب.ظ

بسیار عالی بود اماده تبادل لینک هستیم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد