گروه دوچرخه سواری اطلس بوشهر

گروه دوچرخه سواری اطلس بوشهر

خاطرات ، گردش ها و برنامه های دوچرخه سواری در بوشهر
گروه دوچرخه سواری اطلس بوشهر

گروه دوچرخه سواری اطلس بوشهر

خاطرات ، گردش ها و برنامه های دوچرخه سواری در بوشهر

انواع تایرهای دوچرخه

انواع تایرهای دوچرخه



تایرهای دوچرخه با توجه به فوق استفاده آنها به چهار نوع مختلف دسته بندی می شوند که هر یک ویژگی های خاص خود را دارد که در ادامه به بررسی نوع و ویژگی های هر یک از آنها خواهیم پرداخت.


1- تایرهای تیوب دار (Tube type tires)


تایر دارای تیوب از انواع استاندارد تایرهای دوچرخه می باشد. این تایرها بر روی طوقه قرار می گیرند و دور لبه های تایر از سیم استیل یا فیبر قابل انعطاف آرامید(Aramid) بوده و تیوب با قرارگیری در داخل تایر و باد شدن قابل استفاده می شود. از مزایای تایرهای دارای تیوب می توان به قیمت پایین تر و تولید در سایزهای مختلف اشاره کرد.



2- تایرهای تیوبلس (Tubeless tires)

لاستیک های تیوبلس یا UST که مخفف سیستم جهانی تیوبلس (Universal System Tubeless) می باشد. زمانی که تایر بر روی طوقه مخصوص UST (طوقه مخصوص تیوبلس) قرار می گیرد.


نحوه قرارگیری آن بگونه ای می باشد که لبه های تایر در قسمت اتصال به طوقه در اثر فشار هوا، طوری بر روی هم قفل می شوند که نیازی به قرار دادن تیوب در داخل تایر نخواهد بود به این صورت که حاشیه دور تایر با فشار باد تایر مانند یک درزگیر عمل کرده و با محکم شدن روی دیواره طوقه مخصوص تیوبلس استاندارد، امکان خروج هیچ هوایی را به خارج تایر نمی دهد.
از مزایای این تایر می توان به سواری با فشار هوای پایین داخل تایر، افزایش سطح تماس تایر با زمین و حذف تیوب یک جز جداگانه که می تواند باعث پنچری شود، اشاره کرد.



3- تایرهای سازگار با مایع پنچرگیری (Sealant compatible tires)


تایرهای سازگار با مایع پنچرگیر یا SCT را می توان نقطه تلاقی تایر تیوب دار و تایر تیوبلس دانست. ای نتایر در هنگام استفاده از مایع پنچرگیری، فرمی به شکل تایرهای تیوبلس می گیرد، اما اغلب با طوقه های تمام دوچرخه ها سازگار می باشد که از ویژگی های تایرهای تیوب دار است. تایرهای SCT یک لایه اضافی در جداره داخلی تایر دارند که به دلیل نازکی و سبک تر بودن این تایرها در مقابل تایرهای UST(تیوبلس)، آنها را با انواع خواص شیمیایی مایعات پنچرگیری قابل استفاده می سازد.
از مزایای تایرهای SCT می توان به استفاده از تایر در فشار باد پایین و پنچرگیری خودکار در اثر وجود مایع پنچرگیری در آن اشاره نمود.


4- تایرهای لوله ای (Tubular tires)


تیوب های لوله ای برپایه افزایش کارایی ساخته می شوند به این صورت که تیوب درون جداره داخلی تایر دوخته شده و سپس روی طوقه چسبانده می شود. این نوع تایرهای در اصل برای دوچرخه های مسابقات جاده ای استفاده می شود زیرا تعویض سریع تایر و تیوب در این نوع دوچرخه های هزینه بر و مشکل است.


از مزایای تایرهای لوله ای به امکان استفاده در فشار بالای باد تایر نام برد.(بعضی تایرهای تیوبلار قابلیت تحمل حداکثر فشار 200psi و بالاتر را دارند)
همچنین در هنگام استفاده از تایرهای لوله ای انعطاف بیشتری نسبت به تایرهای تیوب دار احساس می شود که این بدلیل بالا بودن میزان "رشته های به کار رفته در بافت تایر در هر اینچ" یا TPI که مخفف Thread Per Inch می باشد که در تولید تایرهای تیوبلار بکار می رود. بالا بودن TPI (تراکم بافت تایر) به این معنی است که تایر امکان داشتن جداره ی نازک تر و منعطف تر خواهد داشت.

 

 

منبع

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد