گروه دوچرخه سواری اطلس بوشهر

گروه دوچرخه سواری اطلس بوشهر

خاطرات ، گردش ها و برنامه های دوچرخه سواری در بوشهر
گروه دوچرخه سواری اطلس بوشهر

گروه دوچرخه سواری اطلس بوشهر

خاطرات ، گردش ها و برنامه های دوچرخه سواری در بوشهر

تنظیمات زین ( صندلی )

 

یکی از تنظیمات مهم و اصولی در ورزش دوچرخه سواری تنظیم زین ( صندلی ) دوچرخه است

((( این تنظیمات برای برای تمامی رشته ها در دوچرخه کورسی و در دوچرخه های کوهستان گروه کراس کانتری – هایبرید (سایکل توریست ) – آل مونتاین ها صدق میکند)))

در صورت تنظیم نبودن زین نه تنها ورزش و فعالیت شما سودمند نبوده بلکه به تمامی اندام علی الخصوص پاهای خود آسیب رسانده و سلامتی شما را تحت الشعاع قرار میدهد .

دوچرخه سواری و یا ورزشهای دیگر اگر به صورت اصولی همراه با آموزش تکنیکها و فنون زیر نظر مربی و نفرات مجرب انجام شود همواره اثرات مثبت را در فرد داشته و لذت و آرامش را برای ورزشکار فراهم مینماید .

قدم اول در ورزش دوچرخه سواری چه به صورت تفریحی و یا به صورت حرفه ای این است که حتما و حتما با افراد آگاه و مجرب در زمینه خرید دوچرخه مشورت نمایید و درحین خرید از فروشنده یا نمایندگی فروش با عنوان نمودن اندازه قد خود دوچرخه مربوط به سایز خود را در خواست کنید (برای خرید دوچرخه به نمایندگی های و فروشگاههای معتبر مراجعه نمایید)

پس از تهیه دوچرخه و لوازم ایمنی و یدکی با یک فرمول ساده صندلی دوچرخه را متناسب با قد خود تنظیم نمایید .

دوچرخه های معتبر در قسمت لوله زین با باز کردن یک ضامن ( گیره ) میتوان ارتفاع زین را بالا برده و نسبت به قد نفرات تنظیم شود . 

1 – پنجه رکاب عمود بر زمین  

2 – همانند عکس روی زین نشسته (( این کار را با کمک یک دوست و یا در کنار دیوار به صورت تکیه دادن به دیوار انجام دهید )) زین را تا حدی بالا برده که در صورت نشستن بر روی زین و عمود بودن پنجه رکاب با قرار دادن پاشنه پا – دقیقا قسمت برآمده پاشنه بر روی پنجه رکاب – حالت بوجود آمده در اندام پا از مفصل لگن تا پاشنه کاملا صاف وبدون تا و خمیده شدن در قسمت زانو زاویه ای 180 درجه را بوجود آورد . دراین حالت صندلی نسبت به قد شما تنظیم شده است

 

  نکته مهم

در نظر داشته باشیم برای رکاب زدن و دوچرخه سواری از پنجه پا استفاده میشود . درست در قسمتی که انگشتان پا حالت خمیدگی پیدا میکند را روی پنجه رکاب قرار داده و دوچرخه سواری میکنیم (( انگشتان پا از سطح پنجه رکاب بیرون میمانند))

 

 

 در کفشهای مخصوص دوچرخه سواری درست در قسمت برآمدگی و پهن پنجه پا بر  روی

کفه ی کفش زائده ای وجود دارد که روی پنجه رکاب قفل میشود .

زمانی که شما با قسمت پنجه دوچرخه سواری میکنید در حالت عمود بودن پنجه رکاب پای شما از حالت صاف و زاویه 180 درجه خارج شده و زاویه ی تقریبی بین 165 تا 170 درجه را میگیرد . این بهترین حالت برای تنظیم زین (( صندلی )) دوچرخه شما میباشد

 

 

دیگر راه تنظیم ارتفاع زین نیاز به ابزار دارد : پوشاک و کفشی را که میخواهید با آن دوچرخه سواری انجام دهید را پوشیده به صورت ایستاده در روی سطحی صاف ؛ با یک متر اندازه فاق خود را از سطح زمین گرفته و عدد بدست آمده را در 0/883 ضرب کنید ، این عدد فاصله پیچ نگهدارنده طبق تا سطح زین و اندازه ایده آل زین شما میباشد .

((روش اول و سنتی که در بالا ذکر شد در هر حالتی حتی در نبود ابزار ( متر و ماشین حساب ) نیز کار برد داشته و عملی تر میباشد))

از دیگر مراحل تنظیم زین دوچرخه صاف بودن سطح آن است . معمولا مشاهده شده که

علاقه مندان از روی نا آگاهی صرفا جهت سهولت در نشستن و سوار یا پیاده شده از روی زین سطح آنرا شیب دار تنظیم میکنند که کاملا نادرست بوده ؛ چه بسا باعث آسیب رساندن به کمر میشود . در نظر داشته باشیم که سطح زین حتما باید صاف تنظیم شود .در بسیاری از مجلات آموزشی و تدریسهای دوره مربیگری برای اطمینان از صاف بودن سطح زین حتی از ابزار تراز استفاده میکنند.

 

از دیگر تنظیمات زین جلو یا عقب بودن زین در محور و سطح افقی میباشد . این موضوع در کیفیت رکاب زدن شما نقش داشته و از دردهای احتمالی در قسمت کمر و پا جلوگیری میکند.

لازم بذکر است این مرحله میبایست بعداز دو مرحله قبل انجام شود و در واقع این سه مرحله میبایست به ترتیب اجراء شود .

 

نحوه تنظیم طبق عکس

 

 

 

یک  شاقول ( یا هر ابزار مشابه مانند بستن تکه سنگی به نخ که بیشتر شبیه به   این ابزار شود) آماده نموده . نخ شاقول را در ابتدای زین درست از قسمت نوک  زین  (قسمت باریک و تیز) قرار داده و نوک شاقول و یا سنگ یا هر چیز مشابه  را به صورت  آویزان قرار داده (( اندازه نخ شاقول را طوری انتخاب کنید که  تا سطح زمین 10cm فاصله داشته باشد که با ترسیم یک خط فرضی از مرکز طبق قامه ( پیچ نگهدارنده ) زاویه عمود را با نخ شاقول تشکیل بدهد)) فاصله بین مرکز طبق قامه ( توپی تنه ) تا نخ شاقول یا همان خط فرضی میبایست حداقل 5cm باشد . با استفاده از پیچی که در زیر زین وجود دارد این فاصله را ثابت نمایید

 

 

 

در این حالت و با اجرای این مراحل زین (( صندلی )) دوچرخه شما به صورت اصولی تنظیم شده است .

در رشته کوهستان در کلاس کراس کانتری و آل مونتاین برای حرکت در شیب و سرازیری می بایست زین را از حد متعادل و تنظیم شده پایین تر قرار داد تا کنترل و تعادل شما در این گونه مسیرها به صورت ایده آل و فنی باشد .

(( در کلاسهای آموزشی که زمان و مکان آن متعاقبا اعلام میشود تکنیکهای حرکت در سرپایینی ها و سربالایی ها را آموزش خواهیم داد )) 

 

منبع

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد