خیلی از مواقع نکات خیلی ریز و کوچیک می تونن کارایی قطعات خیلی گرون و رده بالا رو در حد چشم گیری کاهش بدن.......
یکی از اون موارد تمیز بودن سطح تماس لنت و صفحه دیسک شماست.......
نیرویی که هنگام ترمز گیری شما را می ایستاند نیروی اصطکاک است......
F=Nm
که اون ((m )) دوم اِم نیست بلکه به آن می گن ( مو )
F نیرویی است که باعث کاهش سرعت شما خواهد شد . نیروی اصطکاک
N هم نیروی عمود بر سطح است که در ترمز های ما نیروی هیدرولیکی است که از پشت پیستون به لنت وارد می شه و بستگی به سه تا عامل داره.....
اول اونکه نسبت مساحت سطح پیستون داخل کتی ( دسته ) ترمز به مساحت پیستون های کالیپر
دوم به ضریب اهرمیت تیغه کتی ...یعنی وقتی با انگشتتون به دسته ترمز مثلا یک نیوتن نیرو وارد می کنید این نیرو روی پیستون های دسته ترمز چند نیوتن خواهد بود.....
که البته اینکه شما انگشتتون رو دقیقا کجای دسته ترمز قرار بدین هم تو این قسمت نقش اساسی داره........
سوم هم اینکه شما چقدر نیرو با انگشت به دسته ترمز وارد می کنید.....
حالا فرض کنید که هر سه عامل که تعیین کننده N ( نیروی عمود بر سطح ) است حد اکثر باشد یعنی شما قوی ترین ترمز شش پیستون دنیا مثلا
Hope Mono Ti 6 رو داشته باشین و کتی ترمز شما هم بالاترین ضریب اهرمیت رو دارا باشه و شما هم هشت انگشتی با پا ترمز بگیرین....!!!
ولی وقتی فاکتور دوم یعنی m ( مو ) کمیت پایینی داشته باشه....همه اون مزیت های مکانیکی قسمت اول به هدر خواهد رفت......
این m تعیین کننده ضریب اصطکاک است که به جنس و حالت بین دو سطح تماسی بستگی داره و وقتی سطح لنت و صفحه شما تمیز نباشه و چرب باشه این m کاهش نشون خواهد داد........پس برای به حد اکثر رسوندن m و استفاده حد اکثری از اون فاز N ترمزتون باید یاد بگیرین در مواقع مناسب قشنگ لنت و صفحتون رو تمیز و سرویس کنید.......
که بیش از دو دقیقه وقتتون رو نمی گیره......
مواقعی که به هر دلیلی روی لنت و صفحه شما چرب بشه......که اگر یکی از این دو هم کثیف شه هنگام ترمز گیری عامل کثیفی به هر دوی این ها منتقل خواهد شد......یعنی اگر فقط صفحه شما چرب شود کافی است. چرخ شما چند دور بزند تا چربی روی سطح لنت هم منتقل بشه...
خیلی از اوقات هم اگر مدت طولانی لنت وصفحه خودتون رو سرویس و تمیز نکنید...اللخصوص دوستانی که در شهر های بزرگ و الوده زندگی می کنند به مرور زمان .......سطح لنت و صفحه بر اثر الودگی های محیط کثیف خواهد شد......
یا مثلا هنگامی که در مسیر های گلی تردد دارید و گل و لای زیادی روی کالیپر و صفحه شما بریزد.......
در همه این موارد خیلی ساده با با صرف اندک مدت زمانی خواهید توانست کارایی ترمز های خودتان را باز یابی کنید......
خیلی ساده.....فقط به الکل صنعتی و دستمال کاغذی نیاز دارین به علاوه ابزاری که باهاش لنت ها رو از کالیپر خارج کنین........که بسته به نوع ترمز تفاوت می کنه...
این هم که می گم الکل صنعتی چون برخی از دوستان عنوان می کنند ما با الکل سفید انجام دادیم نشد........من عرض می کنم الکل سفید برای مصارف دیگست الکی رو لنت و صفحتون حرومش نکنید......چون الکل سفید برای این کاری که می خام بهتون یاد بدم کارایی لازم رو نداره......!!!
داستان خیلی ساده است باید با دستمال کاغذی آغشته به الکل سطح لنت ها رو خوب تمیز کنید......
برای این کار ابتدا دستمال کاغذی رو مچاله کنید تا بتونید روش فشار بیارین بدون اینکه پاره شه......و بعد از اینکه دستمال رو به الکل آغشته کردین.....محکم روی لنت بکشین تا کثیفی های لنت رو به خودش بگیره .....
وقتی دستمال کاغذی سیاه و کثیف شد دوباره با یک سمت تمیز دستمال روی لنت بکشید یا اگر جا نداشت یه دستمال نو بر دارین.....
انقدر این کار رو تکرار کنید تا دیگه موقع کشیدن دستمال آثار سیاهی روی اون باقی نمونه که یعنی سطح لنت دیگه کثیف نیست.....
البته من تو این عکس ها لنت کثیف گیر نیاوردم همینجوری روی لنت تمیز عکاسی کردم و دیگه نمی تونم کثیفی ها رو نشون شما بدم......
منتهی........منتهی نکته داره این داستان نکتش هم اینه که قبل از اینکه الکل بپره باید سریع با یه دستمال کاغذی خشک این عمل رو تکرار کنید.......مچالش کنید رو روی سطح لنت بکشید.....
چون اگر الکل بپره در واقع تبخیر شده و تمام چربی و کثیفی که تو خودش حل کرده بود دوباره روی سطح لنت باقی خواهد موند پس قبل از تبخیرش باید با دستمال خشک الکلی که کثیفی سطح لنت رو در خود حل کرده بر دارین.......
به همین سادگی.....
وقتی کارتون تموم شد باید همین کار رو عینا روی صفحه هم انجام بدین و سطح صفحه رو هم با دستمال کاغذی آغشته به الکل شستشو بدین....
منتهی حواستون باشه تمام دور صفحه رو مورد شستشو قرار بدین اکر قسمتی از صفحه پشت تنه قرار گرفته بود بعد از تمیز کردن قسمت در دسترس صفحه چرخ رو کمی بچرخونید تا قسمت های پشت تنه هم در دسترس قرار بگیرند و اون قسمت های رو هم تمیز کنید.....
و حواستون هم باشه که صفحه دو رو داره ....اون پشتش نیمه پنهان ماه نیست که دست بشر بهش نرسیده باشه..!!! اونجا هم لنت روش درگیر میشه.......اون پشت رو هم فراموش نکنید ....و باز هم تمام دور پشت صفحه رو هم مورد شستشو قرار بدین.....
و باز هم اینجا همون نکته ایی که در مورد لنت گفتم رو در خاطر داشته باشین..... که قبل از پریدن و تبخیر الکل کل دایره صفحه رو از هر دو طرف با دستمال خشک بکشید .........
و یک نکته رو از خاطر نبرین......که وقتی این عملیات رو به اتمام رسوندین تا حدود یک ربع اول نیروی ترمز هاتون کاهش چشمگیری خواهد داشت.......تا دوباره با اصطلاح ترمزاتون راه بیافتن....باید کمی ترمز بگیرین.......
دلیلش هم اینه که برای داشتن اصطکاک بین لنت و صفحه باید مقداری از مواد روی سطح لنت از آن جدا شده و روی سطح صفحه بنشیند تا سطح به ظاهر صیقلی Stainless Steel صفحه قابلیت داشتن اصطکاک رو داشته باشه...
پس اگر بلافاصله بعد از شستن لنت و صفحه چرخ رو گذاشتین پشت نیسان ( Iranian Type of Shuttle ) و بدون اینکه ترمز بگیرین رفتین کله مسیر دان هیلو خواستین بیایین پایین حد اقل دو سه دقیقه اول کله خری رو کنار بزارین تا ترمزهاتون راه بیافتن....
و در آخر هم ذکر یک نکته رو برای اسایش خیال و جلو گیری از هدر رفتن وقت و الکل و دستمال کاغذی شما لازم می دونم.....
در یک صورت خاص لنت های شما به هیچ عنوان تمیز نخواهند شد و فقط باید تعویض بشن..... اون هم ریخته شدن روغن از هر نوعی می خاد روغن روان کاری باشه یا روغن هیدرولیک یا که روغن ترمز ......روی سطح لنت......
چون جنس لنت متخلخل است به سرعت روغن وارد بافت لنت خواهد شد و دیگر هیچ کاری از دست شما بر نخواهد آمد...... هر قدر هم که سطح لنت رو تمیز کنید باز روغن داخل بافت متخلخل رو نمی تونید پاکسازی کنید....
تجربه شخصی من می گه وقت گرانبهاتون رو هدر ندین........اون موقع هایی که پول یه جفت لنت برای من خیلی بود.....و در موارد مشابه می خواستم لنت های خودم رو نجات بدم همه جور عملی رو انجام دادم و تو هر سایتی بگین سوال پرسیدم.........
لنت ها رو گذاشتم دو شبانه روز موندن داخل الکل ....تینر ..نفت.....بنزین ......نفتیه.....نفت.....
دیگه چمی دونم لنت رو گذاشتم رو شعله گاز که مثلا به خیالم روغن ها مشتعل شه بسوزه......از لنت شعله بلند شد آبی ...زرد...سبز.....بعد هم شعله راه راه....شعله خال خالی ....جرقه می زد لنت ترک می خورد......انباری آتیش می گرفت ولی لنت درست نمی شد......
دیگه براتون بگم سطح لنت رو سوهان می کشیدم سمباده می کشیدم روی سطحش با تیغه اره خط می انداختم......
اصلا وضعیتی بود .......کم مونده بود لنت رو بخورم از سیستم گوارشیم ردش کنم.....تاثیر اسید معده و روده ام رو روش مطالعه کنم.......
نتیجه اخلاقی داستان اینکه اگر روی لنت شما هر نوع روغنی ریخت....اگر مدت زمان تماس روغن و لنت بیش از 10-15 ثانیه طول کشید زحمت زیادی نکشین لنت هاتون رو بندازین سطل آشغالی.........
منبع : بایک 20