گروه دوچرخه سواری اطلس بوشهر

خاطرات ، گردش ها و برنامه های دوچرخه سواری در بوشهر

تور دوچرخه سواری قشم - قسمت سوم

یک چیزی که در بدو ورود خیلی به چشم میومد هوای بسیار عالی قشم در بیست و سومین روز دی ماه بود و کاملا روح آدم رو جلا میداد.

بعد از پیاده شدن از قایق و بیرون رفتن از محیط اسکله از توی شهر قشم به طرف ضلع جنوبی جزیره حرکت کردیم و در فضایی سرسبز که تعداد زیادی از هموطن ها اونجا اطراق کرده بودن توقف کردیم تا هم صبحانه بخوریم و هم لباس ها رو جهت شروع جدی سفر عوض کنیم.

بعد از خوردن یک صبحانه خوب آماده حرکت شدیم ولی خوب مناظر خروجی قشم رو نمیشد از دست داد و از اونطرف چون مقصد ما شهر سوزا بود عجله ای برای رفتن وجود نداشت.

خوب بعد از عکاسی از این مناطق کم کم به را افتادیم و توقف گاه بعدی رو غارهای خربس در نظر گرفتیم.

حدودا ساعت ده به غارهای خربس رسیدیم. اگر بخوام خلاصه از این مکان بگم باید عرض کنم غارهای خربس در فاصله 10 کیلومتری از شهر قشم،در جاده مجاور ساحل جنوبی بر سینه کوهی مشرف به دریا قرا گرفته که بر اثر گرداب و تخلیه ماسه ها از حفره سنگها به وجود آمده ، عمر غار بسیار طولانی است اما در دوره های پیش از اسلام با افزودن بر وسعت غار بر بخشهای تالار و دهلیزهای انشعابی به احتمال زیاد از آن برای پناه دادن کودکان ، زنان و سالخوردگان به هنگام یورش دشمن استفاده می شده است .

این غارها از درون با مجموعه دهلیزها، تالارها و اتاق‌های متعدد به ابعاد 5/5×4 متر و چشمه‌ها و روزنه‌های گوناگونی که رو به شمال و جنوب قرار دارند، مؤید حضور مردمانی از دوران‌های کهن در این جزیره هستند.

پیداست که دست آدمیان به مرور زمان و به منظور کاربردهای گوناگون، شکل و سیمای این غارها و دیواره‌های آنها را دگرگون ساخته و مناسب نیازهای خود درآورده.

ساختار رازآمیز این غارها و قرارگرفتن آن بر بلندی، این عقیده را دامن زده که اینجا در روزگار مادها نیایشگاه مهر و محلی برای ستودن الهه میترا بوده است.

خوب با تمام شدن بازدید کلی از غارها دیدیم هوا نسبتا گرم شده و بهتره همونجا تا خنک تر شدن هوا استراحت کنیم از این رو تا ساعت 2 بعدالظهر اونجا موندیم و بعد این استراحت کوتاه به طرف دره ستاره افتاده حرکت کردیم.

دره ستاره ها که اهالى بومى به آن ستاره افتاده یا استاره کفته هم مى گند از زیباترین جلوه هاى فرسایش در جزیره پهناور قشمه و اهالى معتقدند پس از فرو افتادن ستاره اى در این محل و بر اثر ضربه اى سهمگین، خاک از زمین بالا آمده و به هر شکلى که بوده خشک شده و چنین اشکالى پدید اومده.

برخى از اهالى معتقدند با تاریک شدن هوا این دره محل آمد و شد ارواح و اجنه است اما تاکنون صحت چنین چیزى به اثبات نرسیده.

به دلیل شکل ویژه این دره و انواع حجم ها و پدیده هاى فرسایش موجود در آن وزش بادهاى تند و گردش هوا در لابه لاى ستون ها و حفره هاى موجود در دره تولید صدا مى کند و به دلیل این صداها ست که اهالى معتقدند با تاریک شدن هوا این دره محل آمد و شد ارواح و اجنه است و بنا براین از ورود به آن در شب خوددارى مى کنند.

ویژگى ها و دیدنى هاى دره ستاره ها سبب شده این دره به عنوان بخشى از ژئو پارک جزیره قشم جزو آثار طبیعى در سازمان یونسکو به ثبت برسد. ژئو پارک قشم با آثار زیباى طبیعى و تاریخى تنها ژئو پارک منطقه خاورمیانه است.

زیبایى دره ستاره ها در شب هاى مهتابى در لحظاتى که سکوت همه جا را فرا گرفته و آسمان و ستاره ها در نزدیکى زمین احساس مى شوند،دو چندان است. در گوشه و کنار ستون ها و دره ستاره ها راه هاى تنگ، باریک و گاه پهن و وسیع وجود دارد که با نظم خاص خود چشم هر بیننده اى را خیره مى کند.

دره ستاره ها پدیده اى شگفت از فرسایش سنگ هاى رسوبى زمینه بسیار دیدنىه و مشابه این اشکال زمین شناسى یا ژئومرفولوژى را ما تنها در آمریکا مى بینیم. که توریست هاى بسیارى را مى توانند به خود بکشند.