گروه دوچرخه سواری اطلس بوشهر

خاطرات ، گردش ها و برنامه های دوچرخه سواری در بوشهر

دوچرخه مناسب

برای تهیه دوچرخه مناسب اولین نکته ای باید در نظر داشته باشیم اینست که نوع فعالیت دوچرخه سواری در چه زمینه ای میباشد : 

 

1 – سفرهای طولانی مدت مابین دوشهر و گذر از کشورها و جهانگردی (سایکل توریست)

2- سفر به مناطق بکرکوهستانی –دشتهای بی نظیر – گذر از جنگل – گم شدن در سکوت

کویر و عبور از مسیرهای خاکی (کراس کانتری)

3- دوچرخه سواری در مناطق پر فرازو نشیب و یا صرفا حرکت در سرپایینی ها (دانهیل وفری راید)

4- دوچرخه سواری و اجرای حرکات نمایشی ( تریال و bmx )

5- دوچرخه سواری به صورت کاملا سرعتی در جاده های آسفالته (کورسی)

برای هریک از موارد ذکر شده دوچرخه های خاصی طراحی شده است

بیشتر فعالیت و مطالب این مجموعه مربوط به دوچرخه کوهستان

(( تنوع و کاربردهای آن)) میباشد

دوچرخه های کورسی دارای سرعت بالاو فقط در جاده های آسفالته استفاده میشود

(( چند سالی است که رشته جدیدی در دوچرخه کورسی متولد شده که در مسیرهای

خاکی و ناهمواراز نوعی دوچرخه کورسی بنام سایکل کراس استفاده میشود

این رشته با همین نام خوانده میشود)) 

 

 

دوچرخه های توریستی ( هایبرید – سایکل توریست ) :

 

 

این نوع دوچرخه بدلیل طراحی خاص فرم تنه ، صندلی (زین) ولاستیک های نازک وبزرگ با

سایز28 (اینچ)گزینه مناسبی برای سفرهای طولانی مدت از شهری به شهر دیگر ویا پیمودن

مسیرهای مابین کشورها می باشد .دارای کمک فنر در جلو و قابلیت نصب ترک بند در جلو

و عقب این امکان را برای دوچرخه سوار فراهم می آورد،که اسباب سفر از قبیل چادر- کیسه خواب

– لوازم پخت و پزو.... را با حود حمل کند و به عبارتی دیگر توریست های دوچرخه سوار

تمامی مایحتاج سفرهای طولانی مدت خود را میتوانند با این نوع دوچرخه ها حمل کنند 

 

 

دوچرخه های کراس کانتری ( هاردتریل – تنه خشک) : 

   

 

 

 این دوچرخه ها یکی ازعمومی ترین و پرطرفدارترین دوچرخه های کلاس کوهستان می باشد

دارای کمک فنر در جلو بوده که تایرها نسبت به هایبرید قطور و کوچکتر(26 اینچ) وسطح تماس

بیشتر با زمین گزینه مناسبی برای استفاده در مسیرها و جاده های خاکی ، مالرو

مناطق کویری ، کوهستانی ، دشتی و یا جنگلی میباشد . این نوع دوچرخه تنها گزینه جهت

حرکت در سربالایی ها بوده و همواره برای علاقه مندان خود هیجانهای خاصی را بوجود می آورد.

تنوع بسیا بالا در نوع جنس بدنه ، لوازم مکانیکی و قطعات تشکیل دهنده از مزایای این نوع

دوچرخه میباشد و اکثر قریب به اتفاق تولید کنندگان در جهان برای افزایش مخاطب خود از این نوع

دوچرخه در تنوع بسیار تولیداتی عرضه میدارند.

شکل ورزشی تر کلاس کوهستان میباشد. در این رشته مسابقات منظم در سطح جهان و

منطقه ای اجراء میشود که از حرارت و هیجان بسیار بالایی برخوردار است در کشور ما نیز

چند سالی است که مسابقات منظمی در این رشته برگزار میشود.

به هنگام طبیعت گردی و گذر از مناطق بکر در بعضی مواقع اگر جاده و یا مسیر مناسبی

دردسترس نباشدبه دلیل سبک بودن به راحتی قابل حمل بوده و میتوان همراه خود

مسیر هایی را حمل کرد

دوچرخه های فری راید ( آل مونتاین – فول ساسپنشن ) و دانهیل ( DH ) :

   

 

 

 

 

این نوع دوچرخه ها دارای دو فنر یکی در جلو (مانند دو کلاس نام برده) ودیگری درقسمت
ز
یر زین (صندلی) هم راستا با قسمتی از بدنه ( لوله عمودی ) طوری طراحی شده

( که عملکرد فنر رابطه مستقیم با چرخ عقب دارد ) فشار های ناشی از پرش از ارتفاع و یا

حرکت در سرپایینی های بسیار ناهموار خنثی می نماید . در این نوع دوچرخه همانند

کراس کانتری رقابت تولید کنندگان تنگاتنگاست

تعدادی از تولید کنندگان نوعی دوچرخه که دو کمک فنر در آن طراحی شده را به بازار مصرف

کننده عرضه نموده که در شاخه فری راید کلاس کوهستان قرار نمی گیرد علی رغم اینکه

این دوچرخه دارای دو کمک فنر است کراس کانتری محسوب میشود (کمک فنر دوم آن در زیر

لوله افقی تنه از قسمت لوله زین تا پیشانی دوچرخه زیر فرمانطراحی شده است کاملا

کراس کانتری بوده ولی جهت سهولت و کارایی بالا در مسیرهای سر پایینی فنر برایش

تعبیه شده است) لازم بذکر است که کمک فنر دوم آن حتما باید قابلیت قفل شدن

(lock ) را داشته باشد 

دوچرخه های فری راید (آل مونتاین – فول ساسپنشن)

  

 

 

 

 این نوع دوچرخه ها بدلیل داشتن دو کمک فنر توانایی بالایی در حرکت از سر پایینی

دارد تمامی امکاناتش با دوچرخه های کراس کانتری مشترک بوده تنها تفاوت آن

حضور کمک فنر در تنه و ارتفاع بیشتر کمک فنر جلو میباشد

برای حرکت در مسیرهای صاف و سربالایی کمک فنر تنه آن باید قفل(lock ) شود

توجه داشته باشیم دوچرخه های استاندارد در این شاخه از کلاس کوهستان کمک

فنر تنه آن قابلیت قفل (lock ) شدن را دارد

تاکید بر این نکته مهم بدین دلیل است که در صورت نداشتن این قابلیت (قفل lock )

فرد دوچرخه سوار در زمان رکاب زدن بهصورت ناخودآگاه حرکتی عمودی بر روی زین

داشته که باعث اتلاف انرژی تا حد چشمگیری شده و خستگی زودرس را در پی دارد .

به عنوان مثال دوچرخه های نامرغوب که دربازار غیر رسمی ( میدان رازی – گمرگ)

عرضه میشود که همواره در سطح شهر مشاهده میشود دارای کمک فنری درقسمت

تنه است که همواره فعال میباشد

به علاقه مندان توصیه میشود در مورد خرید هرگونه دوچرخه از تجربیات نفرات آگاه

استفاده کنند و همیشه نوع دوچرخه سواری خود را آگاهانه انتخاب کنند

دوچرخه های دانهیل DH

 

 

 

 

از دیگر رشته های فعال و بسیار مهیج و پرطرفدار( درکشورهای پیشرفته و تولید کننده)

دانهیل میباشد که تنه های قطور و ضخیم با مقاومت و استحکام بالا از مشخصه های

این دوچرخه ها میباشد

دوچرخه های دانهیل دارای دو کمک فنر (مانند فری راید و آل مونتاین) هستند

کمک فنر جلو با ارتفاع زیاد و قابلیت ارتجاع بیشتر نسبت به دیگر کمک فنرها دارای

مقاومت بسیار بالا در پرشها بوده و ساختمان پیچیده ای دارداین نوع دوچرخه برای

استفاده در سرپایینی و حرکت با سرعت بالا در مسیرها ناهموار و پرش از ارتفاع

طراحی شده است

کمک فنر تنه یا عقب نیز مانند فنر جلو دارای مقاومت و قابلیت ارتجاع بالا امنیت بیشتری

را برای فعالین این رشته فراهم نموده که بعضا در تصاویر موجود دوچرخه سوارارتفاعی

را بیشتر از حد انتظار می پرد ( از 10 متر تا 25 متر ورزشکاران دیگر کشورها) برخلاف

دوچرخه های شاخه فری راید کمک فنر تنه دوچرخه های دانهیل نیاز به قفل(lock ) شدن ندارد.

لاستیک های قطور و پهن با سطح تماس بالا با زمین ،طوقه های بسیار محکم وعریض

از دیگر مشخصه های این نوع دوچرخه میباشد

لازم بذکر است اکثر قریب به اتفاق این نوع دوچرخه ها از یک دنده در جلو ( تک طبق –

تک سرعت) 9 دنده درعقب ( 9 سرعته – 9 خودرو) برخوردار میباشد ویک قرقره مانند

در قسمتی از بدنه و متصل به زنجیر( زنجیر سفت کن) استفاده شده است

  

 

 

 

((( تمامی رده های دوچرخه کوهستان به استثناء دانهیل و تریال و BMX سه دنده یا

طبق در جلو و در قسمت دنده های عقب دوچرخه های حرفه ای 9 دنده یا خودرو و در

دوچرخه های معمولی 8 یا 7 یا 6 دنده یا خودرو را دارند )))

از سال 2010 کمپانی SRAM – اسرم( تولید کننده برتر قطعات مکانیکی دوچرخه )

خودرو (دنده) 10تایی را به بازار عرضه نموده که استقبال فراوانی از آن شده است

شرکت SHIMANO – شیمانو نیز برای رقابت با این شرکت نو پا اقدام به طراحی

و عرضه خودرو 10 تایی نموده است

در مورد شرکت های سازنده تنه دوچرخه – کمک فنر- قطعات مکانیکی – اجزای

تشکیل دهنده بدنه – لاستیک – و طوقه متعاقبا اطلاعات مفصل ارائه خواهد شد .

دوچرخه های تریال و BMX :

 

 

 

  

 

 

 

هردو نوع دوچرخه برای حرکات نمایشی در رمپها و پیستهای مخصوص طراحی

شده اند و علاقه مندان به این رشته نیاز به کسب تجربه بالا را داشته ممارست

و تمرین بسیاری را مد نظر داشته باشند

دوچرخه های BMX با سایز لاستیک و طوقه 20 با مقاومت بسیار بالا به صورت

تک سرعته ( بدون دنده ) با طراحی بدنه و فرمان مخصوص کمک بسزایی در اجرای

حرکات نمایشی به دوچرخه سوار مینماید فرم تنه شبیه کراس کانتری بوده با این

تفاوت که در دوچرخه های BMX و تریال کمک فنر در جلو وجود ندارد و بیشتر حرکات

به صورت ایستاده و تعادلی میباشد دوچرخه های BMX صرفا برای استفاده در پیست

و رمپهای U شکل طراحی شده است . همانطور که گفته شد دوچرخه های BMX با

سایز 20 ولی دوچرخه های تریال با سایز 20 و 26 علاوه بر استفاده در پیسته و رمپها

برای عبور و حرکت از موانع طبیعی طراحی شده است . دوچرخه های BMX زین (صندلی)

دارند ولی تریال ندارد .د.چرخه های تریال سایز 20 همانند BMX تک سرعته (بدون دنده)

ولی تریال با سایز 26 بسته به تنوع از 5 تا 7 دنده (خودرو) در عقب استفاده میشود .

علی رغم سرعتی نبودن این دوچرخه ها هردو دارای ترمز بوده و(همواره ترمز برای کم کردن

سرعت نبوده بلکه در این نوع دوچرخه ها) تعادل بروی موانع همواره با گرفتن ترمز انجام میشود

فرمان دوچرخه BMX به صورت 360 درجه چرخش دارد با این ویژگی ترمز جلو به صورتی

طراحی شده که اگرفرمان دوچرخه در حالت عکس وضعیت خود قرار گیرد بازهم امکان

ترمز گرفتن وجود دارد

در دوچرخه های BMX در امتداد محور چرخ میله های کوچکی به طول cm 13

(بنام پٍیج) طراحیشدهکهمقداری از حرکات نمایشی توسط این میله ها انجام میشود

 

 

 

 

 

دوچرخه های کورسی :

 

 

 

 این دوچرخه ها با سایز طوقه های 28 لاستیک های کاملا صاف و بدون عاج بیشتر

برای استفاده در سطوح صاف و هموار(مانند سطح خیابانها – جاده ها – اتوبانها)

طراحی شده است و یکی از پرطرفدارترین رشته های دوچرخه سواری با چندین

شاخه در داخل پیست و جاده را شامل میشود. همواره مورد توجه علاقه مندان

و شرکتهای سازنده بوده و مسابقات جذاب و سطح بالایی را در المپیک و جهان

را به خود اختصاص داده است

ساختمان تنه – لوازم – شکل فرمان- زین وحتی شکل رکاب زدن کاملا متفاوت

با دوچرخه های کوهستان بوده و درمقایسه با کلاس کوهستانهیچ شباهت

و یا نقطه مشترکی بین آنها وجود نداشته تنها نقطه مشترک حرکت کردن هردو

به هنگام رکاب زدن میباشد.

فرمان دوچرخه به صورت قوس دار و مورب و نوع نشستن و دوچرخه سواری به

صورت خمیده به سمت فرمان دوچرخه بوده که این نوع نشستن حالت آیرودینامیک

بوده و اصطلاحا جهت شکستن باد استفاده میشود

تنه دوچرخه نازک ( به دلیل عبور نکردن ازمسیرهای ناهموار و تحمل فشار کمتر

نسبت به کلاس کوهستان) و سبک اما مقاوم میباشد 

 

منبع

تاریخ ارسال: سه‌شنبه 15 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 01:12 ب.ظ | نویسنده: مدیر | چاپ مطلب 0 نظر