گروه دوچرخه سواری اطلس بوشهر

گروه دوچرخه سواری اطلس بوشهر

خاطرات ، گردش ها و برنامه های دوچرخه سواری در بوشهر
گروه دوچرخه سواری اطلس بوشهر

گروه دوچرخه سواری اطلس بوشهر

خاطرات ، گردش ها و برنامه های دوچرخه سواری در بوشهر

کراس کانتری Cross Country

هدف: در کراس کاتنری هدف افزایش قدرت عضلانی و سیستم قلبی عروقی و در کل توانایی - استقامت و آمادگی جسمانی است.

سبک کوهستان سواری :
از لحاظ شخص دوچرخه سوار یک کراس کانتری کار تفاوت زیادی با یک کورسی سوار ندارد. در این رشته دوچرخه سوار باید از آمادگی جسمانی و نیروی عضلانی خوبی برخوردار باشد و در شرایط سنگین ورزشی از استقامت بالایی برخوردار باشد. سربالایی های طولانی و خسته کننده و برنامه های سنگین و پر فشار از ویژگی های کراس کانتری است

مسیرها:
مسیر های کراس کانتری دارای سربالایی های زیاد و گاها خیلی پر شیب است .

در مسابقات هم اگر مسیر لوپ باشد سعی می شود مسیری انتخاب گردد که سربالایی های زیاد و سرازیری های ملایمی داشته باشد و تعداد دور ها هم به نحوی انتخاب می شود تا مسابقه بین 1.5 الی 2 ساعت به طول بیانجامد.مسیر کراس کانتری باید تا حد امکان فاقد سنگ و ضخره باشد تا دوچرخه سوار حواس خود را روی استقامت خود متمرکز کند خاک مسیر هم بهتر است سفت و کوبیده باشد با گیرایی لاستیک به آن خوب باشد و از بکس و باد کردن هم پرهیز شود.


مسابقات:
در کراس کانتری دو نوع مسابقه از لحاظ زمانی انجام می شود.

نوع اول : Time Trial نام دارد بسیار متداولتر است و اکثر مسابقات کراس کانتری به این روش انجام می گیرد .در Time Trial شرکت کنندگان باید تعداد دور معینی را در مسیر مسابقه بزنند و هر کس که که در زمان کمتری این تعداد دور را کامل کند برنده خواهد بود .در این روش طول مسیر معمولا حدود 5 الی 10 کیلو متر در نظر گرفته می شود و تعداد دور ها هم بسته به شرایط مسیر از 5 تا 15-16 دور انتخاب می گردد.

نوع دوم : Endure است به معنای استقامت در این روش مبنا مثل Time trial

بر تعداد دور نیست بلکه بر زمان است یعنی مقدار معینی زمان در اختیار شرکت کنندگان قرار می گیرد و هر دوچرخه سواری که در این زمان بتواند دور های بیشتری در مسیر بزند برنده خوهد بود. البته وقتی زمان تمام می شود مطمئننا هیچ کس در خظ پایان نخواهد بود بنابر این هنگامی که اولین شرکت کننده از خط عبور می کند برای دیگر شرکت کنندگان زمان اضافی ثبت خواهد شد و افرادی هم که تعداد دور کمتری زده باشند در رتبه های بعدی قرار می گیرند.

از معروفترین مسابقات Endure مسابقات بیست و چهار ساعته

24 HOURS OF ADRENALINE است که مدتش یک شبانه روز است و شرکت کنندگان خاص خود را دارد.

دوچرخه و لوازم:
دوچرخه های کراس کانتری هر قدر سبک تر باشند بهتر است بنا براین در ساخت لوازم کراس کانتری از مواد سبک مثل آلیاژ های گروه 6000 و الیاف کربن استفاده می گردد اکثر دوچرخه های کراس کانتری برای جلوگیری از اتلاف انرژی در کمک فنر تنه خشک هستند . برخی تنه های عقب کمک دار هم که برای کراس کانتری استفاده می شود دارای سیستم ضد نوسان هستند. سایز تنه ها هم بلند است تا دوچرخه سوار در سربالایی ها و شرایط استقامتی بتواند حد اکثر نیروی خود را به رکاب ها وارد کند و دچار خستگی عضلانی نگردد.

دوشاخ ها و کمک عقب هایی که برای کراس کانتری استفاده می شوند هم بهتر است از نوع بادی باشند تا هم وزن کمتری داشته باشند و هم قابلیت قفل شدن داشته باشند تا در سربالایی ها برای جلوگیری از اتلاف انرژی آنها را قفل کرد.اندازه بازی چرخهای این دوچرخه ها هم از 3.5 اینچ (9 سانتی متر تجاوز نمی کند)

سیستم دندها نیز به گونه ای طراحی شده که هم در پر شیب ترین سر بالایی ها بتوان رکاب زد هم در سرازیری ها سرعت خوبی داشت برای این منظور باید از سبک ترین تا سنگین ترین دنده را در اختیار داشت. دوچرخه های کراس کانتری سه طبق با دندانه های 22-32-44 دارند و از خودروی نه تای با دنده بزرگ 32 و کوچک 11 استفاده می کنند.

در سیستم ترمز چون نیازی به قدرت فوقالعاده نیست برای پایین آوردن وزن از وی برک استفاده می شود .البته تب استفاده از دیسک کراس کانتری را هم تحت تاثیر قرار داده و امروزه خیلی از کراس کانتری سوار ها هم از دیسک استفاده می کنند.

تایر های دوچرخه کراس کانتری باید باریک باشند تا انرژی دوچرخه سوار به هدر نرود . معمولترین سایز برای تایر های کراس کانتری 1.95 الی 2.1 است.

این دوچرخه ها باید دارای کرپی کشیده و کم ارتفاع و فرمان صاف باشند تا دوچرخه سوار برای حفظ استقامت و اجتناب از خستگی در حالت کشیده و رو به پایین قرار گیرد.

تمام کراس کانتری سوار ها هم برای افزایش نیروی وارده بر رکاب از کفش و پنجه های این مخصوص رشته استفاده ی کنند.

برای راحتی هر چه بیشتر و جلوگیری از بالا رفتن دمای بدن کراس کانتری کاران از پیراهن هایی با پارچه های تنفسی و نازک و شورت استرچ استفاده می کنند .

منبع: آموزش های Saber-Mtb

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد